Skip to main content

Langs de baaien onder San José

Deze bijna volledig onverharde rondwandeling begint en eindigt aan de rand van San José. Het is dé klassieker in de Cabo de Gata! Heen wandel je vlak langs de kust, over brede en ‘ongerepte’ stranden, door stille baaien en soms hoog boven de zee terwijl de golven stuk slaan tegen de rotsen. Terug door het ‘binnenland’ achter de kust. Absoluut af te raden voor mensen met hoogtevrees, maar er is een variant die het lastigste deel mijdt. Niet ondernemen bij regen en /of mist.

Waar is het?

Wandelgebied: Cabo de Gata, klik hier voor meer informatie.
Wandelafstand:
ca. 11,1 km
Looptijd: 3-4 uur
Hoogteverschil: 412 meter klimmen en 409 meter dalen
Zwaarte van de wandeltocht: niet te onderschatten tocht, zeker door de smalle paden hoog boven de kust. Niet doen met hoogtevrees! Lengte valt mee, maar in het midden zit een wat langere, steile klim en afdaling met losse stenen.
Beschreven: Ja. Wandeling is (deels) terug te vinden als route 35 in de Wandelgids Andalusië van de ANWB. Onze wandeling stopt alleen eerder en gaat anders terug. Deze route is door ons vastgelegd op GPS-track.
Markering: blauw-wit. Maar zeer onregelmatig aanwezig, dus volstrekt onbetrouwbaar
Horeca: Niets. Voldoende water meenemen! In San José volop horeca. Neem zwemkleding mee, de zee is ‘heerlijk warm’ en schoon.
Reisgidsen en wandelkaarten: kijk op onze pagina met gidsen en kaarten.
Meer wandelroutes in dit gebied: kijk op Wandelroutes in Cabo de Gata
Belangrijk: Een deel van de wandeling loopt langs de kust waarbij je te maken krijgt met getijden. Check de getijden vooraf goed op deze website!

Auto huren: Wij hebben inmiddels aardig wat auto’s gehuurd de afgelopen jaren. Op verschillende plekken, in verschillende steden en in verschillende periodes. In de lente, herfst en winter. Lees onze tips & ervaringen

Korte routebeschrijving

Het oorspronkelijke idee was om de hele wandeling uit de verouderde (!) Wandelgids Andalusië van de ANWB te lopen. Dit bleek makkelijker gezegd dat gedaan omdat de beschrijving verre van accuraat is. Uiteindelijk hebben we het oorspronkelijke plan om helemaal door te lopen naar de Torre Vela Blanca laten varen en zijn we eerder afgebogen naar de onverharde weg die terugloopt naar San José. Het voordeel hiervan is uiteraard dat je weer uitkomt bij je auto. Bovendien gaat het laatste stuk naar de Torre Vela Blanca over een breder pad wat afbreuk doet aan de wandeling. Al met al een dagtocht die zeer aan te raden is, maar je moet wel incalculeren dat je ergens tijdens de wandeling moet ‘zoeken’. Daarom raden we sterk aan onze gps-track te gebruiken omdat je dan zeker weet dat je een rondje maakt dat mogelijk is én klopt.

Het begin van de wandeling is tevens de plek waar je je auto kwijt kunt. Deze plek vind je door helemaal naar de zuidpunt van San José te rijden. Op je navigatie zet je een ‘speld’ precies in de bocht van de Calle la Morra en Calle Cerro Gordo. In die bocht loopt een onverharde weg rechtdoor, deze ga je in. Geen vrees, je kunt er nog keren! Doorrijden tot pad smaller wordt en hier de auto parkeren. Plek zat als je vroeg bent. Hier begint ook de wandeling. Je kunt de auto ook neerzetten daar waar het asfalt begint.

Je volgt vanaf de auto het dalende pad langs talloze agaven tot op het machtige Playa de los Genovese, zo genoemd omdat in 1147 hier een vloot uit Genua aan land kwam en Almería veroverde. Maar het was ook een plek waar vroeger zijdedraad uit Azië aan land werd gebracht om in werkplaatsen verder tot zijde verwerkt te worden. Je volgt de volledige lengte van het strand langs de vlakke kustlijn (één keer klim je over een rotsbultje heen) tot het pad duidelijk omhoog gaat, een steile bergrug op.

Schuimende zee

Pad tot boven op de rug volgen (eventueel naar links heen-en-weer lopen tot op de 73 meter hoge Morrón, een uitzichtpunt). Op deze rug ga je rechtsaf (je daalt dus niet af naar de eerste baai) en volg je een smal pad langs de wand dat om een grote rots heenloopt. Je komt opnieuw op een zadel, nu daal je wel af naar een baai met strand: de Playa de Barronal. Bij eb kun je langs het strand verder naar het zuiden lopen en wandel je deels tussen de schuimende zee en de rotsen door. Check ook de getijdentabel Cabo de Gata voor eb en vloed! Lukt dit niet om langs de rotsen verder te lopen, ga dan terug naar de pas waar je vandaan komt (omhoog deze keer) en ga links aan pad op (vaag). Je loopt dan om de rots heen en pikt de route weer op bij Playa de Monsul.

Je loopt door tot een rots de ‘weg’ verspert (je kunt hier niet verder langs de zee lopen), hier ga je rechts omhoog. Je volgt een steil, vrij onduidelijk pad tot op een nieuw zadel waar je weer een blauw-witte markering vindt. Wie vrij is van hoogtevrees (en alleen bij droog en stormvrij weer!) houd links aan. Dan loop je deels over een buitengewoon smal en spannend pad hoog boven de kliffen. Je moet ook af en toe je handen gebruiken. Als je wel hoogtevrees hebt (of als het regent en stormt), moet je op het zadel rechts aanhouden en loop je door tot je kunt afdalen naar het strand beneden je (vaag pad, steil afdalend, losse stenen!).

Playa de Monsul

Welke weg je kiest, uiteindelijk daal je dus af naar de naar het prachtige en brede Playa de Monsul. Hier kun je een pad naar rechts door de duinen volgen en kom je uit bij een parkeergelegenheid en een huisje aan een onverharde weg (de ALP-822). Deze weg is weliswaar breed en niet heel spannend, maar ook niet stuitend vervelend.
Het uitzicht op de Sierra de Cabo de Gata is schitterend, zéker met het goede namiddaglicht.
(Je kunt vanaf de Playa de Monsul er ook voor kiezen om nog een keer het ‘binnenland’ in te steken om een grote rots te ronden en dan af te dalen naar het volgende strand. Dan sla je hier rechtsaf richting de weg en pik je de routebeschrijving weer op.

Typische Spaanse molen

Eenmaal op de de brede, onverharde weg volg je deze naar rechts. Overigens hoef je niet op de weg zelf te lopen, maar kun je er voor kiezen om er rechts van te blijven en je eigen pad te kiezen tussen de agaven door. Op een gegeven moment (na ca 1,3 km) verlaat een smal (mountainbike) pad de weg naar rechts, richting de kust. Dit pad pak je op waarna je doorloopt tot een grote parkeerplaats. Hier zou je de wandeling ook kunnen beginnen en eindigen waardoor hij een stuk korter wordt.
Vanaf de parkeerplaats pik je een route op die gemarkeerd is met houten paaltjes. Je richtpunt is een molen halverwege een bergrug richting San José. Je wandelt over een prachtig, smal pad tot aan deze typische Spaanse molen. Na de molen daal je af naar een kleine rotonde waar de verharde weg begint. Rechtsaf en steeds rechts houden en doorlopen naar de auto (je kunt ook al iets eerder afslaan; zie onze gps-track).

In San José kun je bij talloze restaurants en cafés terecht. In februari is echter veel niet open. Wij vonden tapasbar El Duende aan de Plaza de Genova, 2 wel een lekkere plek. In ieder geval waren de muziek en de koffie goed en de inrichting niet standaard-Spaans.
Verrassende tapas eet je bij La Mandragora aan de Calle Tramontana. Niet goedkoop, wel erg lekker en hip gezellig. Fijn terras ook. Persoonlijke favoriet. Goeie gin tonics ook….;)
Tot slot: El Cucurucho. Fijn terras en prima koffie en wijn.

Wandelkaarten en -gidsen over Cabo de Gata

Georganiseerd naar Cabo de Gata

De volgende reisorganisaties hebben wandelreizen in hun programma naar Cabo de Gata:

De wandelroute op kaart & GPS

Hieronder zie je hoe deze wandelroute als rode lijn op de kaart loopt. Het geeft je een idee van de locatie van de route en de loop van het wandelpad. Download de gpx-track via de link ‘Download file’.

Download file: Baaien-onder-San-Jose.gpx

Meer GPS-tracks van onze wandelroutes

Als je speciaal geïnteresseerd bent in GPS-tracks tijdens je wandelvakantie: alle tracks van onze wandelroutes zijn gegroepeerd en te downloaden op onze pagina Wandelen met GPS.