Langs de baaien onder San José

Volledig onverharde rondwandeling die begint en eindigt aan de rand van San José. Klassieker in de Cabo de Gata! Heen wandel je vlak langs de kust, over brede stranden, door stille baaien en soms hoog boven de zee terwijl de golven stuk slaan tegen de rotsen. Terug door het ‘binnenland’ achter de kust. Absoluut af te raden voor mensen met hoogtevrees! En ook niet doen bij regen en /of mist.

Wandelgebied: Cabo de Gata, klik hier voor meer informatie.
Wandelafstand:
ca. 10,5 km (naar behoefte uit te breiden tot ca. 16 km)
Looptijd: 3-4 uur
Hoogteverschil: 412 meter klimmen en 409 meter dalen
Zwaarte van de wandeltocht: niet te onderschatten tocht, zeker door de smalle paden hoog boven de kust. Niet doen met hoogtevrees! Lengte valt mee, maar in het midden zit een stevige klim en afdaling.
Beschreven: Ja. Wandeling is (deels) terug te vinden als route 35 in de Wandelgids Andalusië van de ANWB. Onze wandeling stopt alleen eerder en gaat anders terug. Deze route is door ons vastgelegd op GPS-track.
Markering: groen-wit. Maar zeer onregelmatig aanwezig.
Horeca: Niets. Voldoende water meenemen! In San José volop horeca. Neem zwemkleding mee, de zee is heerlijk warm en schoon.
Reisgidsen en wandelkaarten: kijk op onze pagina met gidsen en kaarten.

Korte routebeschrijving

Het oorspronkelijke idee was om de hele wandeling uit de verouderde (!) Wandelgids Andalusië van de ANWB te lopen. Dit bleek makkelijker gezegd dat gedaan omdat de beschrijving verre van accuraat is. Uiteindelijk hebben we het oorspronkelijke plan om helemaal door te lopen naar de Torre Vela Blanca laten varen en zijn we eerder afgebogen naar de onverharde weg die terugloopt naar San José. Dit kwam ook een beetje door het regenachtige weer waardoor de hooggelegen paden op de kliffen glibberig werden. En omdat de wandeling, door ‘gedwaal’ na verlaten van de Playa de los Genoveses, langer dreigde te worden.
Al met al een wandeling die aan te raden is, maar je moet wel accepteren dat je ‘ergens’ tijdens de wandeling moet zoeken en je eigen pad moet creëren. Een beetje richting voor gevoel en wat kaartleeservaring zijn dus onontbeerlijk.

Het begin van de wandeling is tevens de plek waar je je auto kwijt kunt. Deze plek vind je door helemaal naar de zuidpunt van San José te rijden. Op je navigatie zet je een ‘speld’ precies in de bocht van de Calle la Morra en Calle Cerro Gordo. In die bocht loopt een onverharde weg rechtdoor, deze ga je in. Geen vrees, je kunt er nog keren! Doorrijden tot pad smaller wordt en hier de auto parkeren. Plek zat als je vroeg bent. Hier begint ook de wandeling.

Je volgt het dalende pad langs talloze agaven tot op het machtige Playa de los Genovese, zo genoemd omdat in 1147 hier een vloot uit Genua aan land kwam en Almería veroverde. Maar het was ook een plek waar vroeger zijdedraad uit Azië aan land werd gebracht om in werkplaatsen verder tot zijde verwerkt te worden. Strand langs de vlakke kustlijn volgen (één keer klim je over een rotsbultje heen) tot het pad duidelijk omhoog gaat, een steile bergrug op. Pad tot boven op de rug volgen (eventueel naar links doorlopen tot op de 73 meter hoge Morrón) en vervolgens afdalen naar een baai. Hier opnieuw omhoog tot op een bergrug. Nu moet je opletten. Wij daalden opnieuw in een baai af tot aan zeeniveau, maar konden vervolgens niet meer verder langs de kust. Een rots van 64 meter hoogte versperde ons de weg, er liep geen duidelijk pad omhoog. Door een barranco die vanaf de kust naar het binnenland omhoog loopt, zijn we geklommen tot een punt waar we alsnog naar links konden om de bergrug over te steken. Toen konden wel wel afdalen naar de volgende baai die hemelsbreed dus maar een stukje van de andere baai ligt. Je kunt derhalve beter niet net als wij in de baai afdalen, maar hoog blijven en de barranco helemaal ‘ronden’. Dit pad is wel zichtbaar, zoeken is echter onvermijdelijk (en zo niet: laat het ons alsjeblieft weten!). Uiteindelijk daal je af naar de Cala Grande waar je nu wel verder langs de kust kunt doorlopen tot de Playa de Monsul. Dat doorlopen gaat deels over het strand, deels over een zeer smal en spectaculair ‘pad’ tussen de schuimende zee en de rotsen (hopen dat het geen vloed wordt…) en deels hogerop over een buitengewoon smal pad door de kliffen. Hier moet je af en toe je handen gebruiken en is hoogtevrees buitengewoon onhandig. Uiteindelijk daal je veilig af naar het prachtige en brede Playa de Monsul. Hier hebben wij een pad naar rechts door de duinen gevolgd waar je uitkomt bij een parkeergelegenheid en een huisje aan een onverharde weg (de ALP-822). Deze weg is weliswaar breed en niet heel spannend, maar ook niet stuitend vervelend. Het uitzicht op de Sierra de Cabo de Gata is schitterend, zéker met het goede namiddaglicht. De weg naar rechts volgen tot op een gegeven moment een mtb-pad richting de Playa de los Genoveses loopt. Hier pik je de route van de heenweg over het strand weer op, terug naar de auto. De ALP-822 dus niet te lang doorlopen, anders moet je helemaal rondom een hoge rots ten zuidwesten van San José terug.

In San José kun je bij talloze restaurants en cafés terecht. In februari is echter heel veel niet open. Wij vonden tapasbar El Duende aan de Plaza de Genova, 2 wel een lekkere plek. In ieder geval waren de muziek en de koffie goed en de inrichting niet standaard-Spaans.

De wandelroute op kaart

Download

Meer foto’s van de wandelroute