Skip to main content

Wandelroute Agua Amarga–Las Negras-El Playazo

Wandelen-Andalusie-Cabo-deGata-San-Pedro

Langs de vrijwel ongerepte kust van de Cabo de Gata vind je kliffen en kloven, idyllische baaien, glooiende heuvels, kale bergen en kleine vissersdorpjes. Vanaf Agua Amarga volgden we in zuidelijke richting de kust naar El Playazo. De beschrijving is opgedeeld in 2 etappes, maar je kunt er ook langer over doen. Omdat je dan met volle teugen kunt genieten van die prachtige baaien en omdat het zo heerlijk is om telkens een verkoelende duik in zee te nemen.
Een alternatief is om deze wandeling te beginnen in Las Negras en dan naar Agua Amarga te wandelen (afstand 13 km).

Wandelgebied: Cabo de Gata, klik hier voor meer informatie.
Wandelafstand etappe 1: 13 km (van Agua Amarga via San Pedro naar Las Negras. Of andersom).
Wandelafstand etappe 2: 12,5 km (van Las Negras naar El Playazo, vervolgens een rondwandeling en zelfde weg terug naar Las Negras).
Looptijd: etappe 1 ca. 4 uur, etappe 2 ca. 4,5 uur.
Hoogteverschil: etappe 1 ca. 230 m meter klimmen en 230 meter dalen, etappe 2 ca. 250 meter klimmen en 250 meter dalen.
Zwaarte van Etappe 1: middelmatig, soms even steil klimmen of dalen.
Zwaarte van Etappe 2: lichte tocht met geringe hoogteverschillen.
Beide etappes: weinig of geen schaduw, hooguit een briesje van zee; als het erg warm wordt kun je verkoeling zoeken in zee. Neem genoeg water mee!
Beschrijving etappe 1: Ja. In de Rother Wandelgids Andalusië, route 47 (verkrijgbaar in het Nederlands). De route is ook terug te vinden op de site van Wikiloc. Hier wordt ook het traject van las Negras naar El Playazo meegenomen (ruim 16 km totaal); wij kozen ervoor om dat tijdens etappe 2 te doen.
Beschrijving etappe 2: Ja. Het traject van las Negras naar El Playazo staat in de Rother Wandelgids Andalusië, route 48. De route is ook terug te vinden op de site van Wikiloc. Het rondje El Playazo staat ook op Wikiloc. Beide etappes kun je ook als GPS-track downloaden.
Markering: Etappe 1 wit-blauw, soms ook met steenmannetjes. Etappe 2 ook wit-groen. Beide etappes zijn zeer onregelmatig gemarkeerd. Omdat je langs de kust loopt, is de kans op verdwalen klein.
Horeca: Weinig. Agua Amarga en Las Negras: enkele bars en strandtentjes (Agua Amarga vaak gesloten in winterseizoen). San Pedro (‘hippiedorpje’: een paar eenvoudige ‘barretjes’, maar geen zekerheid. Neem dus voldoende eten en drinken (!) mee voor onderweg.
Reisgidsen en wandelkaarten: kijk op onze pagina met gidsen en kaarten.

Locatie

Korte routebeschrijving

Etappe 1: Agua Amarga–San Pedro–Las Negras

Omdat er geen bussen rijden tussen beide dorpen, kun je dit logistieke probleem op twee manieren oplossen. Wil je het rustig aan doen en tijd doorbrengen op de strandjes, loop dan heen-en-weer van Agua Amarga naar San Pedro. Een prachtig traject, ik vond het iets mooier dan het kortere deel van las Negras naar San Pedro.

Als je de hele etappe in een keer loopt, is het handig om over twee auto’s te beschikken die je respectievelijk aan het begin en eind parkeert. In Agua Amarga is een grote parkeerplaats (verboden voor campers) langs de doorgaande weg, vanaf Carboneras aan je linkerhand. Of rijd zo’n 50 meter door en ga, voordat de weg naar rechts buigt, schuin links een smalle weg omhoog op, langs bordje ‘sendero 450 m.’ Al snel zie je rechts een kleine, onverharde parkeerplaats (adres: Calle Deposito). In las Negras kun je het best langs een weggetje aan de noordzijde van het centrum parkeren. Voor wie het aandurft: je kunt de halfverharde weg richting San Pedro een eind met de auto volgen, totdat je uitkomt bij een kleine parkeerplaats. Dat scheelt zeker een half uur lopen over een niet al te interessante weg.
San Pedro, een kleine hippienederzetting halverwege de tocht, is niet bereikbaar per auto. Je kunt er alleen te voet en per boot komen. Sommige bewoners willen graag een centje bijverdienen door je per boot naar Las Negras te vervoeren. Onderstaande beschrijving is globaal; als je de kust aan je linkerhand houdt en de markering volgt, kun je niet verkeerd lopen.

Oase met palbomen

Vanaf de kleine parkeerplaats even buiten het dorp volg je het onverharde pad omhoog langs een bunker. Eerst gaat het pad even van zee af, verderop buigt het naar de kust. Als je links beneden de eerste baai ziet liggen, Cala de Enmedio, ga je op een splitsing linksaf omlaag naar het strandje. Heerlijke plek om te pauzeren, te zwemmen en de witte zandsteenkliffen te bewonderen.
Keer de baai de rug toe en houd schuin links aan, licht omhoog met de zee aan je linkerhand. Je loopt door een kaal heuvellandschap; verderop gaat het pad iets omlaag en komt uit op een bredere landweg. Ga hier linksaf naar het volgende strandje: Cala del Plomo. Langs een kleine oase met palmbomen, cactussen, hoge rietpluimen en een paar huisjes loop je naar het strand.

Op het strand rechtsaf en aan het eind het stijgende pad volgen naar een hoger gelegen plateau, achter de Cortijo del Plomo langs. Eerst steil omhoog, dan even vlak en vervolgens weer steil omhoog. Volg de linker rand van de hoogvlakte totdat het paadje rechts naar beneden gaat. Opeens ligt de baai van San Pedro voor je! Om er te komen, slinger je steil naar beneden, langs de voormalige post van de guardia civil naar het strandje. De sfeer hier is ronduit relaxed. De tijdelijke bewoners, wij noemden ze hippies, lijken hun dagen vooral door te brengen met muziek maken, drinken, blowen en nietsdoen. Het dorp is voor velen een bezienswaardigheid; vanuit Las Negras komen er geregeld dagjesmensen naartoe.

Koel drinkwater

Vanaf hier loop je dezelfde weg terug of je gaat verder naar Las Negras. Wie doorloopt, keert de zee de rug toe en kiest een van de vele geitenpaadjes langs tenten en andere tijdelijke verblijven. Links aanhouden richting kasteel. Je passeert een waterbron (heerlijk koel drinkwater!) en loopt achter de ruïnes van het Castillo de San Pedro langs. Het kasteel moest een paar eeuwen geleden de piraten op veilige afstand houden. Terwijl je licht stijgt, kun je genieten van prachtige vergezichten op zee. Verderop gaat het pad meer landinwaarts en passeer je een kleine, voormalige parkeerplaats. Daarvandaan wordt de route minder interessant; de brede halfverharde weg brengt je naar Las Negras: een klein dorp met veel barretjes waar het goed toeven is. Doordeweeks is het rustig, tijdens de weekends is het gezellig druk met overwegend Spaanse bezoekers. In Las Negras zijn twee kleine supermarkten en er is een geldautomaat.

Etappe 2: Las Negras–El Playazo.

Omdat het naar de baai van El Playazo maar een uurtje lopen is, kun je er desgewenst een rondje aan vastknopen door het achterland van El Playazo. In het kale, bijna desolate heuvellandschap kom je vrijwel niemand tegen. Via een droge rivierbedding en kleine nederzetting loop je terug naar het strandje, vanwaar je in een uurtje terugloopt naar Las Negras. Een heerlijk ontspannen dag, het lijkt wel vakantie! Hier volgt een globale beschrijving.

Azuurblauwe zee

Volg in Las Negras met de auto de bordjes ‘Camping la Caleta’ (sinds eind 2022 heet deze camping WeCamp). Je rijdt richting de zee en parkeert links van de weg op de plek waar deze, vlak voor de kust, naar rechts buigt (direct buiten het dorp). De onverharde strook biedt parkeergelegenheid voor meerdere auto’s. (Je kunt natuurlijk ook de auto in het dorp parkeren, naar het strand lopen en daar rechtsaf.) Volg het asfaltweggetje licht omhoog richting camping. Vlak voor een baai, Cala del Cueco, steek je de haarspeldbocht af en loop je schuin links naar het strandje. Aan het eind van de baai staat een informatiebord (‘Sendero la Molata’). Volg het paadje steil omhoog, langs een paar vervallen gebouwtjes (loop niet richting camping). Wij zijn even naar de uitloper van de klif gelopen, vanwaar je uitkijkt op de groene heuvels, de witte kalkkliffen en de azuurblauwe zee; oogverblindend mooi.

Castillo de San Ramon

Het paadje slingert nog even steil omhoog en wordt dan vlakker. En dan zie je de baai van El Playazo liggen, met het grote 18e-eeuwse Castillo de San Ramon. Vanaf de mirador iets verderop is het nog beter te zien. Net als het kasteel bij San Pedro beschermde deze vesting de Spanjaarden tegen piraten. Je kunt het best voor het kasteel langs lopen, langs de rotsen waar de golven tegenaan klotsen. Even later bereik je de baai, helaas met grote parkeerplaats. Het is er dus niet zo paradijselijk rustig als op de strandjes van de eerste etappe.

Voor het rondje El Playazo volg je het strand helemaal tot het eind. Kies daar een van de paadjes omhoog, de heuvels in. Laad vooraf de track in je gps of neem een kaart mee, want de beschrijving is niet gedetailleerd.

Droge rivierbedding

Loop in dezelfde richting door, met de zee aan je linkerhand. Waar een paadje steil links omlaag gaat naar een kleine baai, houd je rechts aan en blijft op hoogte. Het pad wordt minder steil, je loopt door ongerepte heuvels en de zee raakt uit beeld. Verderop verschijnt aan je linkerhand een asfaltweggetje (naar een huis); houd de weg steeds links van je. Ter hoogte van een olijfboomgaard wordt het pad iets vager; loop nog even door totdat je op een weg uitkomt. Hier rechtsaf en na bijna 200 meter een weg schuin rechtdoor negeren (‘Ayuntamiento de Nijar’). Loop nog een kleine kilometer door. Circa 100 meter na een doodlopende weg naar Casa Biank (rechts), ga je rechtsaf. Volg het pad langs en door de droge rivierbedding. Voorbij een huis met opvallende toren kom je op een asfaltweggetje uit. Rechts aanhouden, de weg volgen door La Ermita. Kort daarna passeer je de Torre del Alumbres (rechts), ook gebouwd om de piraten op afstand te houden. Hiervandaan is het nog een kleine kilometer lopen naar El Playazo. Wij namen eerst een duik in zee voordat we naar Las Negras terug liepen. Een heerlijke vakantiedag!

Wandelkaarten en -gidsen over Cabo de Gata

Georganiseerd naar Cabo de Gata

De volgende reisorganisaties hebben wandelreizen in hun programma naar Cabo de Gata:

De wandelroute op kaart

Hieronder zie je hoe deze wandelroute als rode lijn op de kaart loopt. Het geeft je een idee van de locatie van de route en de loop van het wandelpad. Download de gpx-track via de link ‘Download file’.

Download file: AguaAmarga-LasNegras.gpx
Download file: Las Negras - Playazo - Las Negras.gpx

Meer GPS-tracks van onze wandelroutes

Als je speciaal geïnteresseerd bent in GPS-tracks tijdens je wandelvakantie: alle tracks van onze wandelroutes zijn gegroepeerd en te downloaden op onze pagina Wandelen met GPS.